"Jij bent leuk"
Dit schooljaar geef ik voor het twaalfde jaar muziekles op mytylschool De Regenboog in Haarlem. Wat mij betreft de mooiste baan die je denken kunt. De school wordt door heel bijzondere kinderen en prettige, zeer betrokken collega's bevolkt. Elke week geef ik alle leerlingen een half uurtje muziekles. Voor hen en voor mij vaak een cadeautje, ik pak het graag met ze uit.Dit schooljaar geef ik voor het eerst echt les aan de leerlingen van de Albert Schweitzerschool. Deze school voor langdurig zieke kinderen is vorig jaar met drie klassen bij De Regenboog in komen wonen. Volgend jaar is de fusie een feit en zijn we samen een nieuwe school. Ik ken de Albert Schweitzer leerlingen wel een beetje. Met de bovenbouwgroepen van de beide scholen hebben we vorig jaar het Amadeus inside out project gedaan. Een goed geslaagd samenwerkingsproject waarbij de klassen gezamenlijk composities hebben gemaakt en gepresenteerd. De middenbouwgroep heb ik voor een ander project ook een keer een lesje gegeven, maar de kleuters zijn helemaal nieuw voor mij.
Op vrijdagmiddag stap ik vol goede moed de Albert Schweitzer middenbouwgroep in. Negen leerlingen kijken mij verwachtingsvol aan. De groep heeft leerlingen op groep 3, groep 4 en groep 5 niveau. De leerlingen uit groep 3 zaten vorig jaar nog bij de kleuters, dus die kennen mij nog niet. De anderen doen echter alsof ze mij al jaren kennen. 'Je weet mijn naam toch nog wel?' roept B door de klas. 'Help me even, in de zomervakantie ben ik een hoop vergeten', antwoord ik snel. 'Ik ben B'. Ik geef hem een hand: 'Natuurlijk B, fijn je weer te zien.' Ik ga alle kinderen langs, geef iedereen een hand, kan zo de namen oefenen en heb zo gelijk even met iedereen contact gemaakt. Niet alleen met de voorste haantjes, maar juist ook even met de verlegen hennetjes zoals R uit groep 3.
De les begint met het instuderen van het beginliedje. Elke les begint met een liedje dat het begin van de les aangeeft. In dit liedje begroet ik iedereen ook nog even zingend en is er ook een stukje improvisatie. Het is daarbij de bedoeling dat een leerling een klein geïmproviseerd stukje voor zingt en dat zijn klasgenoten dat nazingen. Vervolgens klapt, stampt en flapt hij ook iets voor (bij het flappen beweeg je met je wijsvinger je lippen snel heen en weer en zing je een melodietje). Als ik vraag wie dat als eerste wil doen steekt B natuurlijk gelijk zijn vinger op. Het is fijn dat hij gelijk een goed voorbeeld geeft. Volgende week is iemand anders aan de beurt, die kan ik dan aan dit goede voorbeeld herinneren.
Om een beetje te kunnen inschatten wat het niveau van de leerlingen is begin ik deze eerste les met een eenvoudig liedje. Het is het Spaanstalige liedje Elena. De tekst luidt: Elena toma un bonbon, bomba tomba Elena. Het lied is afgeleid van een bekend lied uit de Caribean. Ik zing het een paar keer voor en vraag de leerlingen of ze een meisjesnaam herkent hebben en even later of ze gehoord hebben wat Elena gegeten heeft. Ze zingen eerst alleen 'Elena' en later ook 'bonbon' mee. Ze hoeven nu nog maar een paar woorden te leren om het hele liedje te kunnen zingen. Ik leer het lied expres geheel op het gehoor aan. In eerste instantie lijkt het ingewikkeld, maar door goed te luisteren ontrafelen ze de tekst en onderscheiden ze de klanken van de woorden. Zo train ik in de muziekles de luistervaardigheid die vooral de groep 3 leerlingen nodig hebben voor hun leesvaardigheid.
Hierna vertel ik wat het lied betekent. Elena heeft te veel kersenbonbons gegeten en is daardoor zo dronken geworden dat ze bij het dansen van de bomba valt (tomba). Nu kan ik het nooit laten om als ik een verhaal vertel dat ook uit te beelden. Al snoepend van denkbeeldige bonbons (ik doe net even alsof het gummetje en puntenslijper van T, die even niet zit op te letten, bonbons zijn) loop ik zwalkend door de klas en stort even later ter aarde. Grote hilariteit in de klas. Het stille meisje R uit groep 3 zegt onverwacht: 'Jij bent leuk'.
Tijdens het vervolg van de les klappen we bij bepaalde woorden en vullen we andere namen en etenswaar in. Via google translate zoeken we de woorden op en luisteren we hoe we ze moeten uitspreken. Ik sluit de les af met een afsluitliedje, dat we snel geleerd hebben. Als ik het lokaal verlaat doet R de deur voor mij open en zegt: 'Volgende week wordt het weer leuk, hè.' Ik heb dit schooljaar nog zeker 39 leuke lessen te gaan.
Ha Vincent, uit je 1e verslag spreekt liefde voor het vak en voor de kinderen!
BeantwoordenVerwijderenMooi man, ik blijf dit volgen.
Ton H
Wat een mooie muziekverhalen over de kinderen, dat wordt een pracht bundel aan het eind van het schooljaar. Vakmanschap is meesterschap!
BeantwoordenVerwijderenSonja