In
de klas gaat het over de winter. Als ik klaar ben met het liedje over de grote Eskimo,
laat ik rustige muziek horen. De Eskimo’s zitten in hun warme iglo en bewegen sloom. Ik ga samen met juf J de leerlingen langs en laat hun armen langzaam op
de muziek wiegen. Als ik bij B ben aangekomen zie ik haar nog steeds in haar
ik-ben-er-niet-stand zitten. Ik weet uit ervaring dat het geen zin heeft om
haar te dwingen mee te doen. Ik hou mijn handen uitnodigend voor haar. Ik
verwacht eigenlijk dat ze niet zal reageren, maar plotseling legt ze haar
handen in de mijne. Hoewel ze lichamelijk contact meestal schuwt bewegen we nu
hand in hand met onze armen in de lucht. Even laat ze zich leiden, maar dan zij
neemt de leiding over. Op de muziek zweven onze arme door de lucht. Haar
winterslaap is voorbij, een lentedans is begonnen. We genieten er beide van.
Even
later laat ik zien dat Eskimo’s als ze buiten zijn, snel moeten bewegen om het
niet koud te krijgen. Ook nu maken juf J en ik weer een rondje langs de leerlingen,
waarbij we vooral de benen laten bewegen op de snelle muziek. Ik zie uit mijn
ogenhoeken dat als juf J bij B is aangekomen, zij zich inmiddels weer totaal
heeft teruggetrokken. Wat J ook probeert, ze reageert niet meer. Het was een
korte lente, de winter is weer teruggekeerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten